Evropská komise představila návrh legislativní změny systému nových emisních povolenek ETS2, který má podle komisaře pro klima Wopkeho Hoekstry zajistit stabilní a předvídatelnou cenu za vypouštění oxidu uhličitého. O novince informoval český ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL), který ji označil za „úspěch pro Českou republiku“.
Návrh má podle Komise reagovat na obavy členských států, že by rozšíření systému na dopravu a vytápění budov mohlo prudce zvýšit ceny energií, paliv i náklady na bydlení. Hladík připomněl, že na změny Komisi vyzval letos v červenci dopisem, který podepsalo 19 zemí Evropské unie.
Pět mechanismů pro stabilní cenu
Evropská komise podle Hladíka navrhuje pět nástrojů, které mají zajistit, aby se cena povolenky udržela okolo 45 eur za tunu CO₂. Jakmile by tržní cena tuto hranici překročila, automaticky se spustí stabilizační mechanismy například uvolnění většího množství povolenek na trh.
„Komise plánuje až dvojnásobné zvýšení objemu povolenek, které mohou být uvolněny, a to až dvakrát ročně,“ uvedl ministr po jednání ministrů životního prostředí v Lucemburku. Podle dokumentu, který má k dispozici ČTK, by tak v letech 2027–2029 mohlo být na trh dodáno až 80 milionů povolenek ročně.
Hladík tvrdí, že tento krok zajistí předvídatelnost a ochranu domácností a živnostníků. „Emisní povolenky tak neohrozí naše domácnosti ani drobné podnikatele. Cena bude stabilní a trh přehledný,“ uvedl na sociální síti X.
Opozice: Debakl, ne úspěch
Na rozdíl od Hladíka ale opozice vidí krok Evropské komise jako neúspěch a ústup Bruselu jen na oko. První místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček označil návrh Komise za „debakl“, který se podle něj „neobrací ku prospěchu Česka“.
„Stanoviska Evropské komise jsou čím dál tvrdší a kategoričtější. Nedopustíme, aby se tato směrnice implementovala do českého práva,“ uvedl Havlíček po jednání představitelů ANO, SPD a Motoristů, kteří společně připravují program budoucí koaliční vlády.
Podle Havlíčka by přijetí systému ETS2 znamenalo zásah do ekonomiky i do peněženek občanů. „Nedopustíme, aby emisní povolenky byly součástí české legislativy. To je naše zásadní obrana,“ zdůraznil.
Co je ETS2 a proč budí obavy
Nový systém ETS2 (Emissions Trading System 2) má platit od roku 2027 a rozšíří obchodování s emisními povolenkami na silniční dopravu a vytápění budov. Jeho cílem je motivovat domácnosti i podniky ke snižování emisí skleníkových plynů.
Kritici ale varují, že systém může zvýšit ceny benzínu, nafty i tepla, protože obchodníci a provozovatelé budou přenášet náklady na spotřebitele.
V současnosti funguje původní systém ETS, který se vztahuje hlavně na elektrárny a průmyslové podniky. Každá povolenka umožňuje vypustit jednu tunu CO₂ a výnosy z jejich prodeje mají být použity na opatření na ochranu klimatu.
Politický střet o „zelenou realitu“
Zatímco Hladík označuje reakci Bruselu za diplomatický úspěch a krok k větší stabilitě, opozice mluví o falešném vítězství a poukazuje na to, že EU se v praxi nevzdává záměru rozšířit emisní systém i na běžné občany.
Konečné rozhodnutí o podobě nového systému bude nyní na vyjednávání mezi Evropskou komisí, Radou EU a Evropským parlamentem. Hladík chce, aby byl proces urychlen a schválen ještě do konce letošního roku.
Zda se však české obavy promítnou i do finální verze legislativy, zůstává otevřené.
Zdroj: ČTK, prohlášení ministra životního prostředí Petra Hladíka na síti X, jednání Rady EU v Lucemburku, vyjádření Karla Havlíčka (ANO) po tiskové konferenci.